lørdag den 6. februar 2016

Min fars død....


Hej alle sammen !
Velkommen tilbage til min BLOG !
I dette indlæg vil jeg fortælle om min fars død, og det der høre med.

Min far døde den 19. marts 2012 klokken 17:00 cirka. Min mor fik det af vide mandag aften cirka klokken 19:30, hvor hun blev ringet op af min fars far ( altså min farfar, men vi havde ikke noget kontakt til både min farfar og farmor ca. 3 år, inden min far døde ).
Jeg var 9 år gammel, og Bertram, min lillebror, var kun 7 år gammel, så vi kom i seng tidligt, så vi fik det først af vide dagen efter, altså tirsdag den 20. marts. 
Jeg vågnede op og tænkte, hvorfor jeg ikke var blevet vækket, fordi at mig og Bertram skulle jo i skole, så det var lidt mærkeligt. 

Jeg gik så op i stuen, hvor Bertram sad med min mor og papfar. Det var ret underligt. Min mor sagde; "Der er sket noget forfærdeligt, far er død". Bertram sad helt stille, og så begyndte han at græde helt stille. Jeg fik et chok og råbte "Neeeeeej, det er ikke rigtigt, det er forkert!!"og fortsatte stille med at sige "Nej, nej, nej, nej". Men det var rigtigt, sagde min mor.
Bertram sagde; "Før havde vi to, der var far, nu har vi kun én". Og så begyndte Jakob at græde.

Det var en meget mærkelig dag. På et tidspunkt så vi Olsen Banden film, fordi det havde vi set meget med min far, da han levede. 

Vi var hjemme fra skole i næste tre uger. Vores mormor var der meget i den periode, og vi fik mange blomster og gaver i den periode. 

Vi var også på besøg i Bertrams 0. klasse og i min 3. klasse sammen med vores mor. Faktisk var vi på skolen dagen før begravelsen. Vi havde vores mor med, og vi talte med vores klasser omkring, hvordan det var at have en død far. Vores klassekammerater spurgte meget ind til det hele, og flere af lærerne græd, mens vi var der. Men det var faktisk rart at mødes med klassen i den svære tid. Først turde mine veninder ikke kramme mig, men så sagde Julie P., "Det er jo bare Lea", og hun skal have et kram, og så krammede alle pigerne fra min klasse og fra min parallel klasse samtidig, det var dejligt.

Vi havde selv valgt, hvor vores far skulle begraves. Han skulle ligge tæt ved min morfar, som jeg godt nok aldrig har mødt. Vi skulle også bestemme, hvad der skulle stå på gravstenen. Vi bestemte, at der skulle stå; 

"Henrik Bassøe 
Verdens bedste far 
Sød og Sjov"

Min far blev begravet en fredag. Kirken var fyldt op. Der var blomster over alt. Folk græd. Især da Bertram og jeg kom ind med mor og Jakob. Det var meget underligt. Vi sad på forreste række. Præsten fik tåre i øjnene, da han holdt sin prædiken om far. Puha. 

Der var 6 mennesker om at bære fars kiste ud til bedemandens bil. det var Jakob og nogle af fars bedste venner Jesper og Anders. Vi gik bagefter. Alle kiggede på os og græd igen. Da de havde sat kisten ind i bilen holdte den lidt, og vi lagde en rose oven på kisten sammen med nogle tegninger og afskedskort vi havde lavet til far. Det var mærkeligt, da bilen kørte væk med far og kisten.

Senere på dagen gik vi op, der hvor far skulle have sit gravsted. Jeg havde min veninde Freja med - og Bertram og mor og Jakob. Der var blomster over alt. Alle blomsterne fra kirken havde de lagt op ved min fars gravsted. 

Det var meget smukt. Mange mange blomster i mange mange far med bånd på, hvor menneskerne havde skrevet en sidste hilsen til vores far. 

3 uger senere blev fars urne (krukke med asken) klar til at komme ned i graven. Vi var der oppe, Jakob, mor og Bertram og mig. Bertram hejsede urnen ned i jorden igennem et langt hul, som kirkegårdsmændene forinden havde gravet. Bagefter lagde vi hver en rose, og så kørte vi hjem.

Det var en meget hård tid for os alle sammen, men jeg er rigtig glad for alle dem, der har været der og hjulpet mig og min familie.

Vær søde mod hinanden, elsk hinanden, pas på hinanden og hjælp hinanden!

Det skal lige sige af min far døde af blodprop i lungerne ude på Hillerød Golfbane.

Det var alt for dette indslag på bloggen, jeg håber, I får en rigtig god søndag!

Tjek min Youtube kanal ud, hvis I lyster:

Tjek også gerne min Instagram ud, hvis I lyster:

Kærlighed og knus til jer 

1 kommentar: